Akademisyenler Fikirlerle Para Kazanıyor

Massachusetts Teknoloji Enstitüsü (MIT) birkaç tane Amerikan üniversitesinin dâhil olduğu bir hareketin öncülüğünü yapıyor. Yatırımcılarla çalışan üniversiteler, umut vadeden fikirlerin desteklenip ticari girişimlere dönüşmesini sağlıyor. Özel sektörden gelen yatırımlarla kurulan enstitünün Deshpande Teknolojik İnovasyon Merkezi, akademisyenler için iş dünyasına açılan bir pencere görevi görüyor. Bu tip kurumlar ilk bakışta iş geliştirme merkezlerinin akademik versiyonları gibi görünüyor. Ancak bu kurumlarda iş geliştirmeye çok daha erken dâhil oluyorlar. İş geliştirme merkezleri normalde bir ürün geliştirmiş ve hali hazırda yerleşik personeli olan şirketlere destek veriyor. Öte yandan üniversitelerin bu kurumları akademisyenlerden gelen iyi fikirleri derleyip bunların piyasaya sürebilecek yatırımcıları bulmaya çalışıyor. Akademik ortamda bu kurumlara "kavram ispatı merkezleri" deniliyor. Bu merkezler, üniversitelerin araştırmalarını ticari olarak daha etkin ve maksatlı bir yolla kullanılmasına katkıda bulunurken aynı zamanda iyi fikirlerin laboratuarda ölmesinin önüne geçen bir seri yeni bir yaklaşım oluşturuyorlar. İlk kavram ispatı merkezi olan William J. von Liebig Merkezi, 2001 yılında California Üniversitesi'nin San Diego kampusunda kuruldu. Bu merkez şimdiye kadar toplam 180 kişinin çalıştığı 26 şirket kurup 87 milyon dolar yatırım çekti. Bu şirketler arasında internet için video teknolojisi geliştiren Mushroom Networks ve erken kanser teşhisi teknolojisi üzerinde çalışan Biological Dynamics bulunuyor. Boston ve New York merkezi bulunan, firmaların kurulması aşamasında bilim insanlarıyla çalışan Ignition Ventures yatırım firmasının kurucusu Amy Salzhauer, "İyi fikirlerin çoğu laboratuarda takılıp kalıyor çünkü bilim insanlarının Deshpande ve diğer kavram ispatı merkezlerinin sunduğu ortama erişimi yok" diyor. Bu merkezlerin iyi fikirlerin ortaya çıkması için iyi bir yol olduğunu düşünüyor. Von Liebig ve Deshpande bu alandaki en başarılı merkezler. Ancak ticari odaklı benzer merkezler Utah Üniversitesi, Kansas Üniversitesi ve Güney California Üniversitesi gibi diğer okullarda da kuruluyor. Aslında bu pahalı bir yöntem. Salzhauer'a göre bir fikrin satılabilecek bir ürüne dönüşüp dönüşmeyeceği için yapılan çalışma yaklaşık 250 bin dolara mal oluyor. Teknoloji için yapılan masraf buna dâhil değil. MIT'de Makine Mühendisi Profesör Douglas P. Hart, ağız tarayıcısı geliştirdi. Bu cihaz sayesinde bir firma kuruldu ve bu firma 2006 yılında yatırımcılara 95 milyon dolara satıldı. Hart şimdide kulaklıkların ve işitme aletlerini modernize edeceğini umduğu 3 boyutlu bir tarayıcı geliştirdi. Kısa zamanda bu cihazı satmak için kuracağı firma için gerekli 1,5 milyon dolarlık parayı bulacağını düşünüyor. Hart, Deshpande Merkezi'nden aldığı 50 bin dolarla bu işitme cihazını geliştirebildi. "Bu tip bir ürünü ticari olarak geliştirmek için ne yapılması gerektiği konusunda hiçbir fikrim yoktu. Deshpande Merkezi'ndekiler bana her açıdan yol gösterdi" diyor.

BOB TEDESCHI

0 comments:

Post a Comment